Το Σαββάτο είχαν συναντηθεί
και συσκεφτήκαν οι επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται επί της Κ Λομβάρδου (Παραλιακή)
και εκεί αποφασίστηκε ομόφωνα να προβούν στις νόμιμες ενέργειες, προκειμένου να
παγώσουν τα σχέδια της Λιμενικής Επιτροπής και του Δήμου για την…
ανάπλαση της παραλίας
που τόσος θόρυβος είχε γίνει τον τελευταίο καιρό.
Έτσι ενώ είχε ξεκινήσει
η συνεδρίαση του Λιμενικού συμβουλίου παρουσιάστηκε δικαστικός κλητήρας που τους
παρέδωσε εξώδικο που γνωστοποιούσε τις ενστάσεις των επιχειρηματιών.
Οι καταστηματάρχες αντιδρούν
διότι καθώς υποστηρίζουν, τους θίγει επαγγελματικά, και μάλιστα πότε δεν ζητήθηκε
η γνώμη τους.
Ως εκ τούτου και παρ όλη
την ενόχληση που έχει δημιουργηθεί στο Λιμενικό ταμείο αλλά και στη Δημοτική Αρχή,
τα σχεδία τους φαίνεται να ναυαγούν ή έστω να παγώνουν επ αόριστο.
Υπενθυμίζουμε ότι η προμελέτη
για την ανάπλαση της παραλιακής λεωφόρου Κ. Λομβάρδου παρουσιάστηκε στις αρχές Ιουνίου
κατά τη συνεδρίαση του Συμβουλίου της Δημοτικής Κοινότητας Ζακυνθίων και εκεί
δόθηκαν πληροφορίες και στοιχεία από την μηχανικό της Διεύθυνσης Τεχνικών
Υπηρεσιών Θωμαΐδα Παπακωνσταντίνου.
Ο σχεδιασμός
προβλέπει την δημιουργία δύο λωρίδων κυκλοφορίας, την κατασκευή ποδηλατόδρομου,
τη διαπλάτυνση της μιας πλευράς του πεζοδρομίου στα 6 μέτρα και την απαγόρευση
της στάθμευσης των οχημάτων και στις δύο πλευρές του δρόμου.
Όλη η μελέτη των
αρχιτεκτόνων Δέσποινας Παπαντώνη και Σωτήρη Παντελέων που παρουσίασαν τον Αύγουστο
ΕΡΓΟ: ΑΝΑΠΛΑΣΗ
ΠΑΡΑΛΙΑΚΗΣ ΟΔΟΥ ΚΩΝ/ΝΟΥ ΛΟΜΒΑΡΔΟΥ
Το έργο αφορά στον
ανασχεδιασμό του παραλιακού μετώπου της πόλης της Ζακύνθου, από το Δημαρχείο
μέχρι την εκκλησία του Αγίου Διονυσίου και αποτελεί τμήμα της χερσαίας ζώνης
λιμένα. Πρόκειται για ένα σημαντικό δημόσιο τόπο της πόλης, γραμμικό, με
περιορισμένο βάθος και μεγάλο μήκος (1χλμ), γεγονός που προσδίδει ακριβώς τα
χαρακτηριστικά του «μετώπου», της χερσαίας ζώνης που απλώνεται στο όριο μεταξύ
θάλασσας και αστικού ιστού.
Σήμερα, η περιοχή δεν
αποτελεί παρά ένα σκληρό παραλιακό αστικό μέτωπο που επιφορτίζεται από την
αυξημένη ροή αυτοκινήτων της οδού που την διατρέχει, σε συνδυασμό με την
στάθμευση και στις δυο λωρίδες κυκλοφορίας. Εκατέρωθεν της οδού υπάρχουν, ένα
πεζοδρόμιο πλάτους 4.00μ. από την πλευρά της θάλασσας, με τμηματικά
κατεστραμμένη πλακόστρωση , ελλιπή φύτευση , αστικό εξοπλισμό και ανεπαρκή
φωτισμό, που χρησιμοποιείται ως αγκυροβόλιο μικρών πλοίων και ως ζώνη περιπάτου
και στην απέναντι πλευρά πεζοδρόμιο μέσου πλάτους 5.00μ., στην συνέχεια του
οποίου υπάρχει υποχρεωτική παρόδια στοά, που χρησιμοποιούνται από τις κατά
μήκος δραστηριότητες.
Η παραλιακή ζώνη της
πόλης, σχεδιασμένη στην σημερινή της μορφή ,επί δημαρχίας Τζουλάτη το 1892,
αποτελεί θραύσματα μνήμης και χωρικής συνέχειας. Ο νέος σχεδιασμός θα αποδώσει
συνοχή και ταυτότητα σε μια περιοχή κενή νοήματος, που λειτουργεί κατά μείζονα
λόγο σαν αποθετήριο αυτοκινήτων , θα διαμορφώσει τον τρόπο που η πόλη θα
σχετιστεί με το υγρό στοιχείο και κυρίως θα ερμηνεύσει την μορφολογική της
ιδιαιτερότητα.
Στόχος της σημερινής
δημοτικής αρχής είναι η μελέτη αυτή να αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα για την
αναβάθμιση και αξιοποίηση μιας περιοχής που για χρόνια είχε εγκαταλειφθεί στην
τύχη της. Η εφαρμογή της μελέτης θα βελτιώσει την εικόνα του περιβάλλοντος και την
ποιότητα ζωής της πόλης ,αναβαθμίζοντας τις υπάρχουσες χρήσεις και αποδίδοντας
στον κάτοικο της πόλης το παραλιακό μέτωπο ,πράγμα που συνέβαινε έως την
δεκαετία του 1970 και αποτελεί ακόμα μνήμη για τους κατοίκους του νησιού. Η
σύνδεση της πόλης με την παραλία της χάθηκε με την ραγδαία αύξηση του αριθμού
των αυτοκινήτων και την αλλαγή των χρήσεων των παραλιακών κτηρίων. Έως την
δεκαετία του 1970-1980 αρκετές κατοικίες ήταν ανάμεσα στα καταστήματα αναψυχής,
που δεν είχαν τον σημερινό τους χαρακτήρα αλλά αυτόν της πιο ήπιας χρήσης .
Εκτός αυτού, κάποιες διώροφες κατοικίες έχουν κατεδαφιστεί και στην θέση τους
κατασκευάσθηκαν άλλες που μαζί με
αρκετά ισόγεια
στεγάζουν πια υπηρεσίες, με αποτέλεσμα την αύξηση του φόρτου των αυτοκινήτων
κατά την διάρκεια του ωραρίου εργασίας τους.
Βασικός στόχος της
μελέτης είναι η επανάκτηση, αναδιαμόρφωση και διεύρυνση του δημόσιου χώρου με
την δημιουργία μιας συνεχόμενης γραμμικής ζώνης, που θα αποτελέσει περιοχή
αναψυχής, περιπάτου, τουριστικού πόλου σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες παράκτιες
δραστηριότητες.
Οι βασικές συνιστώσες
της ανάπλασης του χώρου είναι η εξασφάλιση ενιαίων χαρακτηριστικών σε όλο το
μήκος της διαδρομής, η διατήρηση και ενίσχυση της γραμμικότητάς του, η αύξηση
του πρασίνου, η επιλογή σωστού φωτισμού, η εναλλακτική πρόταση ήπιας μεταφοράς
με τη δημιουργία ποδηλατοδρόμου. Η μείωση του πλάτους του δρόμου και η πλήρης
κατάργησή του πλησιάζοντας στο κέντρο της πόλης, πολλαπλασιάζει το δημόσιο χώρο
και κάνει ευκολότερη και αποτελεσματικότερη την κίνηση των πεζών, αυξάνει τους
χώρους πρασίνου, επεμβαίνοντας έτσι στην βελτίωση του μικροκλίματος.
Οι επεμβάσεις
περιγράφονται αναλυτικά παρακάτω:
1. Η περιοχή μελέτης
χωρίζεται από πέντε κάθετους προς την παραλία άξονες που συγκλίνουν στο φανάρι
του μόλου του Αγ. Διονυσίου, διαχωρίζοντας το παραλιακό μέτωπο σε τέσσερις
τομείς. Με την σειρά από το λιμεναρχείο μέχρι την πλ. Σολωμού οι άξονες αυτοί
είναι,1) ο μόλος του Αγ. Διονυσίου, 2) η οδός Αρχιεπισκόπου Βαρθολομαίου που
διέρχεται μπροστά από την είσοδο του Αγ.Διονυσίου , 3)η οδός Αγ. Ιωάννη των
Λογοθετών, 4) η οδός Τζουλάτη 5) ο νοητός άξονας που συνδέει τις πλατείες Αγ.
Μάρκου και Σολωμού, επεκτεινόμενος στην παραλία.
2. Η υφιστάμενη
παραλιακή οδός πλάτους δεκατριών μέτρων περίπου επαναχαράσεται με διαφορετικό
τρόπο σε κάθε έναν από τους τέσσερις τομείς που δημιουργούν οι πέντε άξονες
μεταξύ τους.
Στον πρώτο τομέα, με
μήκος135 μέτρα, μεταξύ του μόλου του Αγ. Διονυσίου και της οδού Αρχ.
Βαρθολομαίου, απαγορεύεται η στάθμευση παραπλεύρως του παραλιακού πεζοδρομίου
και στη θέση της ζώνης στάθμευσης ,δημιουργείται ο ποδηλατόδρομος διπλής
κατεύθυνσης με καθαρό πλάτος 2 μέτρα και 30 εκατοστά. Πλάι του του προς την
πόλη, χωροθετείται ζώνη χαμηλής φύτευσης, διαχωρίζοντας την κίνηση του
ποδηλάτου από αυτήν των τροχοφόρων, ενώ προς την πλευρά της θάλασσας
διευρύνεται το υπάρχον πεζοδρόμιο με μιά λωρίδα πλάτους 30 εκατοστών για να
δημιουργηθεί επ αυτής η τροχιά των ατόμων με προβλήματα όρασης.
Στον δεύτερο τομέα,
με μήκος 290 μέτρα, από την οδό Αρχ. Βαρθολομαίου έως την οδό Αγ. Ιωάννη των
Λογοθετών, παραμένει η διπλή τροχιά των τροχοφόρων συνολικού πλάτους 7 μέτρων
με διαχωρισμό μεταξύ των δύο κατευθύνσεων.
Συνεχίζεται ο
ποδηλατόδρομος πλάτους 2 μέτρων και 30 εκατοστών σε γραμμική ανάπτυξη,
διαχωριζόμενος από την κίνηση των τροχοφόρων με την ίδια όπως και στο πρώτο
τομέα ζώνη χαμηλής φύτευσης πλάτους 70 εκατοστών, διακοπτόμενη όπου είναι
απαραίτητο για την σύνδεση των δύο πεζοδρομίων.
Η στάθμευση
επιτρέπεται μόνο στο ρεύμα εξόδου, μέχρι το σχολείο του Άμμου.
Η στάθμη του
οδοστρώματος του δευτέρου τομέα όπως και των υπολοίπων μέχρι την πλ. Σολωμού
εξισώνεται με την στάθμη του παραλιακού πεζοδρομίου. Οι κλίσεις θα
διαμορφωθούν, λαμβάνοντας υπόψη το υπάρχον δίκτυο απορροής ομβρίων.
Στον τρίτο τομέα, με
μήκος 200 μέτρα, από την οδό Αγ. Ιωάννη των Λογοθετών μέχρι την οδό Τζουλάτη,
καταργείται για τα τροχοφόρα το ρεύμα εισόδου και η κίνηση διοχετεύεται από την
οδό Αγ. Ιωάννου των Λογοθετών στο εσωτερικό της πόλης. Αρχίζει το πεζοδρομημένο
τμήμα της πόλης, πλάτους 14 μέτρων εκ των οποίων τα τέσσερα μέτρα προϋπάρχουν
(παλιό πεζοδρόμιο).
Παραμένει το ρεύμα
εξόδου από τη πόλη με πλάτος 3 μέτρα και 20 εκατοστά διαχωριζόμενο από τον
πεζόδρομο με χαμηλά κολωνάκια
Ο ποδηλατόδρομος
καταλαμβάνει το μεσαίο τμήμα του πεζοδρομημένου τμήματος και έχει πλάτος 3
μέτρα. Η ζώνη διαχωρισμού με το δυτικό πεζοδρομημένο τμήμα επιτυγχάνεται με
αραιή δενδροστοιχία από αειθαλή και φυλλοβόλα δένδρα, μεταβλητού ύψους.
Στο παραλιακό τμήμα
του τομέα αναπτύσσονται καθιστικά των καταστημάτων της παραλίας αλλά και του
Δήμου.
Στον τομέα αυτό
γίνεται η είσοδος των οχημάτων έκτακτης ανάγκης καθώς και των οχημάτων
τροφοδοσίας, και θα χρησιμοποιούν την λωρίδα του ποδηλατόδρομου. Με βυθιζόμενα
στο έδαφος κολωνάκια , στην αρχή του τομέα, επιτυγχάνεται η είσοδος των
τροχοφόρων.
Στον τέταρτο τομέα
μήκους 530 μέτρων, απαγορεύεται η κίνηση των τροχοφόρων εκτός αυτών των
εκτάκτων αναγκών, της τροφοδοσίας και των ποδηλάτων. Η κίνηση στον
ποδηλατόδρομο, πλάτους 3 μέτρων, επιτυγχάνεται με ευθύγραμμες και ελλειπτικές
πορείες. Την εναλλαγή της θέσης του ποδηλατόδρομου, κατά μήκος του
πεζοδρομημένου τμήματος, υπαγορεύουν οι παράπλευρες χρήσεις. Το πλάτος του
πεζοδρομημένου τμήματος είναι 18 μέτρα, χωρίς αυτό του πεζοδρομίου
προς την πόλη. Ο
διαχωρισμός από το δυτικό πεζοδρομημένο τμήμα του τομέα γίνεται και εδώ με
αραιή δενδροστοιχία.
Στο τμήμα του
πεζόδρομου του τέταρτου τομέα προς την θάλασσα αναπτύσσονται, όπως και στον
προηγούμενο τομέα, καθιστικά των καταστημάτων αλλά και του Δήμου. Το δυτικό
τμήμα του πεζόδρομου παραμένει ελεύθερο από χρήσεις και αποδίδεται στην
κυκλοφορία των πεζών εξασφαλίζοντας παράλληλα το απαραίτητο πλάτος για την
ανάπτυξη παρόδιων πολιτιστικών εκδηλώσεων και την δίοδο της λιτανείας του Αγ.
Διονυσίου τον Αύγουστο.
Στην κατάληξη του
τομέα μπροστά από το μικρό διοικητήριο, το πλάτος του πεζοδρόμου ώστε να
δημιουργηθεί μια νέα έξοδος των τροχοφόρων από την οδό Φιλιτά με κατεύθυνση
προς το βόρειο άκρο της πόλης (προς Κρυονέρι). Η σύνδεση του τομέα με την
πλατεία Σολωμού γίνεται από το παλιό πεζοδρόμιο της στοάς μπροστά από το μικρό
διοικητήριο ή από την κατάληξη του πεζοδρομημένου τμήματος στη παλιά προβλήτα.
Στην απόληξη του
τομέα, νότια της παλιάς προβλήτας και σε επαφή με το παλιό πεζοδρόμιο
χωροθετείται ενημερωτικό περίπτερο του Δήμου .
Απέναντι απ αυτό και
μπροστά από το μικρό διοικητήριο, αναπτύσσεται δενδροφυτευμένο αλσύλλιο
εκατέρωθεν της τροχιάς εξόδου των αυτοκινήτων από την οδό Φιλιτά.
Αναδεικνύεται η παλιά
προβλήτα και η υπαίθρια ψαραγορά, δύο στοιχεία με ιστορική και λαογραφική αξία.
Σε όλο το μήκος του
τέταρτου τομέα, προβλέπονται οι κατάλληλες δέστρες για τα σκάφη αναψυχής, ενώ
υποψιών της μελέτης είναι η πιθανή μελλοντική κατασκευή πλωτών αποβάθρων.
Οι άμαξες θα
σταθμεύουν σε διπλή σειρά μπροστά στην πλατεία Ηρώων και θα στεγάζονται, ενώ θα
δημιουργηθεί υποδομή για την απολύμανση του χώρου.
3. Ο φόρτος της
στάθμευσης των οχημάτων που απομακρύνονται από την παραλιακή οδό μεταφέρεται σε
ελεύθερους χώρους στο όριο της πόλης προς το ποτάμι του Αγ. Χαραλάμπους.
Παράλληλα προτείνονται διάσπαρτοι χώροι στάθμευσης μέσα στην πόλη σε αδόμητα
οικόπεδα ιδιοκτησίας διαφόρων φορέων.
Διαμορφώνονται χώροι
στάθμευσης μοτοποδηλάτων και ποδηλάτων σε κομβικά σημεία.
4. Προτείνεται η
δημιουργία ποδηλατοδρόμου, παράλληλα με την παραλιακή οδό, πλάτους 3.00μ. και
κατά μήκος όλης της περιοχής μελέτης. Η σύνδεση του ποδηλατόδρομου με το
υπάρχον οδικό δίκτυο της πόλης επιτυγχάνεται με τη δημιουργία εισόδου-εξόδου,
σημειακά σε όλο το μήκος
του. Η στάθμη του
ποδηλατόδρομου θα διαμορφωθεί στο ίδιο επίπεδο με το υφιστάμενο πεζοδρόμιο και
την επέκταση αυτού. Στο όριο του με τον δρόμο, προτείνεται χαμηλή φύτευση, η
οποία θα διακόπτεται ανά διαστήματα για την σύνδεση με το απέναντι πεζοδρόμιο.
Το υλικό που θα χρησιμοποιηθεί θα είναι επιχρισμένη τοιχοποιία, χρώματος
υπόλευκου. Όπου διακόπτεται το στοιχείο της φύτευσης λόγω ανεπάρκειας χώρου θα
αντικαθίσταται με κολωνάκια για να διατηρείται ο διαχωρισμός των λειτουργιών.
Ο ποδηλατόδρομος θα
χρησιμοποιηθεί και ως λωρίδα εκτάκτου ανάγκης , για διέλευση πυροσβεστικού
οχήματος και ασθενοφόρου καθώς και οχημάτων τροφοδοσίας.
Το υλικό του θα είναι
έγχρωμη ψυχρή άσφαλτος, χρώματος ερυθρού.
5. Το υπάρχον
πεζοδρόμιο, δίπλα από την θάλασσα, παραμένει στην υφιστάμενη κατάστασή του.
Τμηματικά θα αποκατασταθούν οι κατεστραμμένες πλάκες, με παρόμοιες.
Τα υλικά που θα
χρησιμοποιηθούν στα πεζοδρομημένα τμήματα όλων των τομέων θα είναι ψυχρά και
χαμηλής ανακλαστικότητας. Στις επιστρώσεις του πεζόδρομου θα χρησιμοποιηθούν
απλές τσιμεντένιες πλάκες πεζοδρομίου 40Χ40εκ. χρώματος υπόλευκου , κυβόλιθοι
και χτενιστά μάρμαρα στα τελειώματα των επιφανειών και στην ζώνη δενδροφύτευσης
παραπλεύρως του ποδηλατόδρομου..
6. Η κίνηση των ΑΜΕΑ
στην περιοχή μελέτης είναι απλή χωρίς αλλαγές επιπέδων και κεκλιμένα επίπεδα. Η
στάθμη του οδοστρώματος, του πεζόδρομου , του ποδηλατόδρομου και του παραλιακού
πεζοδρομίου είναι ίδιες..
Στην αρχή του
ποδηλατόδρομου ,στο λιμεναρχείο ,το κεκλιμένο επίπεδο εισόδου εξασφαλίζει την
προσβασιμότητα των ΑΜΕΑ. Το ίδιο συμβαίνει και στο άλλο άκρο της περιοχής
μελέτης.
7. Σε επιλεγμένα
σημεία της περιοχής μελέτης θα τοποθετηθεί αστικός εξοπλισμός. Παγκάκια κτιστά,
με ξύλινο κάθισμα Κάδοι απορριμμάτων Ενημερωτικές πινακίδες - Σήμανση Φωτισμός
8. Η βελτίωση του
μικροκλίματος της περιοχής είναι στους στόχους της μελέτης και αποτέλεσε βασική
σχεδιαστική αρχή.
Η ζώνη της χαμηλής
φύτευσης, μήκους 380 μέτρων , εκτείνεται στους δύο πρώτους τομείς. Η παράλληλη
με τον ποδηλατόδρομο δενδροστοιχία, μήκους 600 μέτρων, οριοθετεί την κυκλοφορία
των ποδηλάτων, βελτιώνοντας παράλληλα τη βιοκλιματική συμπεριφορά των υλικών
που θα χρησιμοποιηθούν και δημιουργεί συνθήκες θερμικής άνεσης στους χρήστες.
Το δενδροφυτεμένο
αλσύλλιο, επιφανείας 400 μέτρων, στο άκρο της περιοχής επέμβασης μπροστά από το
δημαρχείο, θα συντελέσει στον βιοκλιματικό χαρακτήρα της της περιοχής.
Προτείνονται για
λόγους σκίασης και χωροθέτησης λειτουργιών, στέγαστρα δυο τύπων. Ξύλινες
πέργκολες με επικάλυψη τέντας ή καλαμωτής Ομπρέλες πακτωμένες στο έδαφος βαρέως
τύπου και διαστάσεων 3.00 Χ 3.00 τετράγωνες, χρώματος υπόλευκου.
Συνοψίζοντας , η
μελέτη αυτή επιλύει μέρος προβλημάτων της πόλης μας, που προκύπτουν από μια
γενικότερη έρευνα των υφιστάμενων χωρικών θεμάτων. Ερευνητικός φορέας των
πολεοδομικών θεμάτων της πόλης είναι η σχολή αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ .
Η διευθέτηση των
λειτουργιών του παραλιακού μετώπου θα αποδώσει την χρήση του στους κατοίκους
και στους επισκέπτες του νησιού, καθαρό από την όχληση του κυκλοφοριακού ενώ θα
βελτιώσει τις κλιματικές συνθήκες του με την χρήση των κατάλληλων υλικών αλλά
και επεμβάσεων στέγασης τμημάτων του πεζοδρομίου και του ποδηλατόδρομου.
Παρόμοιες πρακτικές
έχουν πραγματοποιηθεί στον ελληνικό χώρο και τα αποτελέσματα που προέκυψαν
είναι θετικά.
ΖΑΚΥΝΘΟΣ
ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2012
Για τις τεχνικές
υπηρεσίες του Δήμου Ζακύνθου
Δέσποινα Παπαντώνη
-Αρχιτέκτων ΕΜΠ
Συνεργάτης
Σωτήρης Παντελέων
-Αρχιτέκτων ΕΜΠ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Γράψε ΕΔΩ ελεύθερα την γνώμη σου